Lakeside Apartments
Tipy na výlety

Babím létem na kole kolem Černé

Babí léto patří k nejkrásnějším obdobím roku. Listy stromů postupně mění své barvy ze zelené přes žlutou, oranžovou a červenou až nakonec zhnědnou, nemilosrdně opadají ze stromů a nastane sychravý podzim. Přidáme-li esenci slunečního svitu a příjemný svěží, ale zatím ještě ne mrazivý vzduch, dostaneme ideální kombinaci vjemů pro výlet na kole podzimní krajinou.

Podzim je čas, který vede k zastavení, rozjímání, zpomalení a přípravu na zimu. Příroda se loučí, postupně se ukládá k odpočinku a zvířata mají poslední šanci zásobit se na zimní období. My jsme v tomto krásném čase ještě vytáhli kola a vydali se pro vás prozkoumat okolí Černé v Pošumaví. Máme tak pro vás další tip na výlet, který hravě zvládnou sportovci i rodina s dětmi.

Z Černé v Pošumaví se můžete vydat hned několika směry, my si pro tento podzimní výlet na kole vybrali trochu pozvolnější nástup, a tak jsme zahájili naší cestu přejezdem po nově zbudované cyklostezce lemující hráz takzvaného malého Lipna. Směrem k vesnici Hodňov  vás čeká několik pozvolných stoupání, která jsou završena příjemným sjezdem do údolí, kde se nachází nejvýše položený rybník v České republice Olšina. Kolem něj vede naučná stezka, kterou jsme měli tu čest již jednou absolvovat v zimním období – tip na výlet najdete zde.  Naučnou stezku tentokrát mineme a vydáme se směrem k železniční zastávce, kolem níž vede poměrně strmým terénem vzhůru cesta ideální pro krosová nebo horská kola. Budete-li se držet vyjetých kolejí, dovede vás trasa příjemně přes les a louky kolem několika stavení, kde se vzápětí napojuje na poměrně stabilní a pěknou sypanou cestu. Ta vás napojí až k rozcestí zvané K Ořechovce. Zde máte na výběr ze dvou možností – buď se vydáte směrem dolů k malému Lipnu, poblíž něhož se nachází také jedna z technických památek (Josefova štola), o které jsme psali již v předchozích tipech na výlet, nebo vyjedete pozvolným stoupáním do vesnice Mokrá, která spadá pod obec Černá v Pošumaví. Odtud se vám naskytne pěkný výhled do okolí. Za zmínku rozhodně stojí místní kaple a několik zrekonstruovaných stavení z minulého století.

Následné klesání je příjemně osvěžující a cestou máte příležitost se kochat nádherným rozhledem na šumavské kopce zbarvené podzimem. Četné pastviny v okolí jsou posety volně se pasoucím dobytkem a nejen v těchto místech narazíte na několik křížků a zastavení. Cesta vede po tzv. staré silnici, která vás svede pod most, a následně vyveze k další vyhlídce – nad Černou v Pošumaví. Zde se vám naskytne výhled na celou obec s kostelem a nejvýše položeným čapím hnízdem v České republice.  Stezka kolem nové silnice vás dovede k dalšímu bodu, tím je východiště  vyhlídkových tras kolem Černé v Pošumaví. Můžete si vybrat hned z několika variant. My jsme pro vás zvolili směr vedoucí k Pláničskému rybníku.  Cestou také míjíme další kapli, několik Božích muk a křížků. Těch najdete na dnešním výletě opravdu požehnaně. My jsme jich během tripu napočítali více jak deset.

Trasa vede kolem uzavřeného vápencového lomu Muckov, kde sídlí kolonie 9 druhů netopýrů, a proto se nedoporučuje - nejen z tohoto důvodu - do lomu vstupovat. Prohlédnout si však můžete jeho velkolepý portál. Pokračujete-li tzv. po červené, sklesáte až k Pláničskému rybníku, kde si můžete dát třeba malou svačinu předtím, než se vydáte na závěrečnou část výletu. Zde doporučujeme posedět v tichosti, nasát klidnou atmosféru a užít si pobyt v přírodě. Přírodní rezervace Pláničský rybník (jinak také Velký Kozí) a vedlejší Malý Kozí rybník je pod ochranou z důvodu zachování cenných porostů vegetace rybníka a vodních a mokřadních živočichů. Najít tady můžete třeba populace kriticky ohrožené vodní rostliny - Stulíku malého. Jako již tradičně i zde najdeme jedno „nejvyšší nej“, a tedy nejvýše položené místo, kde se rozmnožuje Skokan zelený. Respektujte prosím přírodu, zbytečně do bezprostředního okolí rybníku nevstupujte a veškeré odpadky si odvezte zpět s sebou.

Po návratu k silnici směrem na Muckov uvidíte vlevo křižovatku s cyklostezkou vedoucí zpět do Černé v Pošumaví. Cesta je asfaltová, příjemná, protkávající střídavě pastviny a les. Vyvede vás na křižovatku s hlavní silnicí mezi Černou a Frymburkem. V této části dbejte zvýšené opatrnosti, pohybujete se po komunikaci, kde někdy panuje poměrně čilý provoz.  Následně odbočte na velké křižovatce doleva směrem na Dolní Vltavici. V Dolní Vltavici se nachází nejrychlejší převoz v České republice plující na 1100 metrů dlouhé převozní trase Dolní Vltavice – Kyselov.  I tady vede překrásná cyklostezka, ale o tom zase v jiném z našich tipů na výlet. Během stoupání potkáte další Boží muka. Zhruba na úrovni vjezdu do kamenolomu přejeďte do louky. Na jejím zlomu se vám naskytne jeden z nejkrásnějších výhledů na Lipenskou přehradu. Z vrcholku kopce máte možnost vidět ostrovy Tajvan a Malý Tajvan, nejvyšší vrch Šumavy Plechý i překrásnou Smrčinu, na jejíž rakouské straně jsou jedny z nejlepších místních sjezdovek – skiareál Hochficht.

Odtud už je to jen malý sjezd po louce do naší sportovní půjčovny Lipno naplno a kempu Jestřábí a tento skromný podzimní výlet končí.  Nyní si zasloužíte nejen vydatný oběd nebo večeři, ale třeba i koupel v chladnoucí přehradě. Můžete tak spojit příjemné s užitečným a po cyklo-výletě se otužit v osvěžující vodě pod překrásným velkým stromem, jež je vyhlášenou dominantou kempu Jestřábí.